Zöldre mosná magát a Coca-Cola

2021. február 18. 15:18

Hangzatos ígéretek, elmaradt teljesítmény – így hasznosít újra a Coca-Cola.

2021. február 18. 15:18
null

Csereklye Barnabás, a Hell ügyvezetője a ucanthinkgreen nevű blogon írta meg, hogy a Coca-Cola miként próbálja magát környezetbarát cégként feltüntetni a vásárlók szemében, miközben a műanyag csomagolóanyag-felhasználása meghaladja évente a 3 millió tonnát.

Látható ellentmondás

A Break Free From Plastic mozgalom 2020-ban  sorozatban harmadszor állapította meg, hogy a legnagyobb mértékű műanyagszennyezést okozó vállalatok rangsorának élén a Coca-Cola áll. A Break Free From Plastic emelleett azt is hangsúlyozta, hogy a társaság az elmúlt évben sem ért el számottevő előrelépést a környezetkárosítás csökkentése terén. Ennek ellenére gyakran hallatnak magukról a távlati célkitűzéseikkel és a nehezen ellenőrizhető ígéreteikkel – teszi hozzá.

Annak ellenére, hogy a Break Free From Plastic a legnagyobb műanyagszennyezők közé sorolja a céget, a 2020-as Dow Jones Fenntarthatósági Index ismét a Coca-Cola HBC-t találta Európa legfenntarthatóbb italgyártó vállalatának. Csereklye szerint ez egy nyilvánvaló ellentmondás. Emellett felhívja a figyelmet arra, hogy a Coca-Cola 1968 óta van jelen hazánkban, a termelés pedig 1996 óta folyik itthon is, az éves szinten megtermelt több milliárd forintos adózott profitot viszont minden évben szinte teljes egészében kiviszik az országból. Tehát lassan 25 éve értékesítenek Magyarországon gyártott termékeket, amelyeknek a csomagolása a magyarok környezetét szennyezi, de a hasznot elviszik az országból – összegzi.

Az ügyvezető véleménye szerint egy felelős gyártó a környezetvédelemben való szerepvállalás jegyében a profitot megfelelő beruházásokba fekteti, amely a Coca-Cola esetében egy drágább, de környezetkímélőbb csomagolási formára történő átállás lenne.

Kommunikáció

A vállalat magyarországi kommunikációja szerint az itthon forgalmazott PET-palackok 100 százalékban újrahasznosíthatók, és a fejlesztések következményeképpen a palackok átlagos újrahasznosított tartalma folyamatosan növekszik. A 2018-as fenntarthatósági jelentésük alapján viszont a műanyag palackjaik csupán 27 százaléknyi újrahasznosított tartalommal rendelkeztek. Egy sajtóközleményben ígéretet tettek, hogy 2020-ra 40 százalékra növelik azok újrahasznosított alapanyagtartalmát. Egy 2020-as nyilatkozatukban azonban már az olvasható, hogy az általuk gyártott műanyag palackok újrahasznosított tartalma 24 százalékra csökkent. Jelenlegi kommunikációjukban természetesen hallgatnak erről a kudarcról, helyette egy távlati ígéretet hangsúlyoznak, amely szerint 2030-ra 50 százalékra növelik a PET-ek újrahasznosított tartalmát.

A kommunikációban hangoztatott „100%-ban újrahasznosítható PET palack” leginkább csak reklámszlogen – véli a szerző. Az Ellen McArthur Foundation kimutatása szerint globálisan mindössze 2%-os a műanyag csomagolások újrahasznosítási aránya egy zárt rendszerben, ahol a műanyagok újrafeldolgozása azonos vagy hasonló minőségben történik. Ez az arány 4%-os abban az esetben, ha alacsonyabb minőségű termékben hasznosul újra a műanyag.

Mi várható?

Előreláthatólag a gyártási volumen drasztikusan nőni fog a jövőben, és amennyiben az újrahasznosítás ilyen alacsony szinten marad, akkor 2050-re a vizeinkben tömegét tekintve több műanyag lesz, mint hal. Probléma még a PET csomagolással, hogy maximum egyszer-kétszer lehet újrahasznosítani palackként, utána csupán alacsonyabb minőségű termék, például szőnyeg vagy ruhadarab készülhet belőle. (Ennek élelmiszerbiztonsági okai vannak.)

Csereklye Barnabás végül kifejti, hogy amíg a Coca Cola a saját vállalásait csak hirdeti, és nem a valós megoldására koncentrál, addig a helyzet csak romlani fog.

A nagymúltú love-brand tehát hiába próbálja meggyőzni a fogyasztókat az általuk sulykolt üzenetekkel, ezek a valóságban Földünk és természetes környezetünk számára nem jelentenek megfelelő megoldást”

– jelenti ki.

Képmutatás

A képmutatást tetézve a Coca-Cola legújabb kampányában felhívja a figyelmet arra, hogy „Az üres palack is érték”, ezzel a fogyasztókat próbálja „újrahasznosításra” ösztönözni, miközben valóban hatékony lépéseket ő maga tehetne. A kampányvideóban azt emelik ki a magyar piac vonatkozásában, hogy 2020-ban 600 tonnával csökkentették a műanyag felhasználását. Ez azonban az éves szinten termelt 3 millió tonna műanyag mennyiségével összevetve csupán 0,02 százalékos csökkentést jelent.

Összesen 39 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
EMM195
2021. február 18. 22:19
Nyomtatott házak: https://qubit.hu/2019/12/12/bemutattak-a-vilag-elso-falujat-amely-kizarolag-3d-ben-nyomtatott-hazakbol-all https://www.portfolio.hu/ingatlan/20201129/villamgyors-hazepites-igy-huznak-fel-betonbol-egy-3d-nyomtatott-lakohazat-459478
EMM195
2021. február 18. 22:17
A sok szar műanyagot és autógumit ideje lenne házak printelésére felhasználni. A lehetőség korlátlan. Az emberiség túlszaporodott és kell a hajlék. Bármit lehet printelni.
yanoo
2021. február 18. 20:54
Pedig az europista hogy vedelte, mert buzikat imádtak a reklámban, közben meg kongatta és kongatta....
nick89
2021. február 18. 20:12
Coca-cola for president! Nestlé for prime minister! Mert ők őszintébbek és becsületesebbek ezeknél a mostaniaknál.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!