Szép program, valóban, de miért volt szükség nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítani a kettes ütemet?
Azért, mert ha ilyen minősítést kapnak a beruházások, akkor az a lebonyolításuk adminisztratív körülményeit gyorsítani tudja. Biztonságot jelent, prioritásként kezeli mindenki.
Nem kevesebb a gyerek? Kellenek egyáltalán új iskolák?
Rendszerszinten valóban kevesebb gyerek van, mint 10-20 éve, de nem ugyanott vannak, ahol korábban. Tehát attól, hogy van félig üres épületünk valahol Békés megyében, a budapesti agglomerációban még zsúfoltság van, mert itt nőtt a népesség. A vidék jelentős részein inkább csökken az épületek kihasználtsága, de Budapest körül kell építkeznünk.
Étkeztetés. A pandémia idején hogy sikerült ellátni a feladatot?
A kormány külön jogszabályt alkotott, hogy a járványügyi helyzetben hogyan kell megoldani a gyerekek ellátását és finanszírozni a hozzájutást. Például a gyerek valamennyi időt az iskolájában töltött, valamennyit pedig otthon a településen, mert hazaküldték, ilyenkor átvételi, vagy szállítási lehetőséggel oldották meg és biztosították az étkeztetését.
De az ingyenesség azért egy nem túl konzervatív gondolat, igaz?
A gyerek érdeke az első, hogy ne legyen éhes az iskolában. A legtöbb településen az idősebbekre főzni kell, a gyerekek egy részére főzni kell, és inkább rentábilisabbá, tervezhetőbbé teszi a programot, ha több gyerekre főznek. A cél, hogy a szociális étkeztetés települési szinten legyen tervezhető és szervezhető.
A következő tanévben lesznek-e fontosabb változtatások? Akár a tanítás módszereiben, akár fejlesztésekben.
Nagy erőkkel zajlik a módosított Nemzeti alaptantervvel összefüggésben a tankönyvek és munkafüzetek átdolgozása. Tavaly az 1., 5. és 9. évfolyamokon indult el a változtatás, idén a 2., 6. és 10. évfolyamokon. A tankönyvszerzők már dolgoznak a 3., 4., 7., 8., 11. és 12. évfolyam tananyagain. Nyilván tantárgyfüggő, hogy hol, mit, mennyire kell átdolgozni, ez jelentős feladat, amit az Oktatási Hivatal lát el. Az okostankönyvek fejlesztése sem állt le, sőt, még több, interaktívabb formátumban videókkal, feladatokkal ellátott online tankönyveket fejlesztünk. Ahol még jelentős innováció várható, mint már említettem, az az idegennyelv tanítását fejlesztő alkalmazás elindítása.
_
fotók: Ficsor Márton