Szepsy István: Itt az ideje, hogy komolyan vegyük magunkat

2015. augusztus 4. 12:25
Csak az ár határozza meg, kié a világ legjobb édesbora, semmi más, véli Szepsy István. Az aszúját 1000-2000 euró köré árazni tervező mádi borász a Lánchíd Rádiónak beszélt arról is, hogy aki szerint túlárazott a magyar bor, az a magyar borok kibontakozását akadályozza, és vegyen inkább külföldit, ha talál olyat.

A Lánchíd Rádiónak adott interjút az aszúit 80 euróról 1000-2000 euróra felárazni tervező mádi borász, gyorsan megnyugtatva a magyar közönséget: „Egyelőre nem adjuk 1000-2000 euróért a bort. Még nincs is meg. Ez egy szándék, ami nélkül nem lehet a márkákat helyretenni” — mondta Szepsy István, aki elmondta: a kimondottan extravagáns árral elsősorban azt akarja tudatni a borvilággal, hogy Tokaj-Hegyalja a világ legjobb édesboros borvidéke: „Több, mint kétszáz borvidéken termelnek a világban édesbort, nagyrészt technológiai módszerekkel. Itt pedig nagyon ősi módszerekkel, száz százalékban hagyományos módszerekkel termelünk.”

Itt az ideje, hogy komolyan vegyük magunkat

A riporter, Nagy-Vargha Zsófia kérdésére, miszerint tényleg csak az ár határozza-e meg, hol termelik a világ legjobb édesborát, Szepsy István úgy felelt: csak az, semmi más. „Egyébként nincs értelme. Gondoljon bele, nem lehet azt mondani, hogy a Trabant jobb, mint a Ferrari.” A mádi borász szerint míg ma a világ legdrágább édesbora 20 ezer font (körülbelül 8 és fél millió forint) körül kapható, addig az ő legdrágább tétele 80 euróba kerül. „Csak hogy értsük, mekkora a táv. Soha nem fogjuk behozni, legalábbis néhány emberöltőn belül nem fogjuk tudni odapozicionálni az árakat, nem erről van szó. Hanem arról, hogy egészen más árkategóriát folytassunk” — magyarázta Szepsy.

Szepsy István szerint a magyar borok nem túlárazottak, aki ilyet mond, az nem ismeri a világ borkínálatát és minőségi szintjeit, véli: „Aki szerint túlárazott, vegye a külföldit. Ugyanolyan áron, ugyanazt a minőséget. Nem tudja. Ez megint olyan csapkodás, ami a magyar értékek kibontakozását szándékozik akadályozni.” A magasra pozicionált árú palackokba a mádi borász elmondása szerint csúcsparcelláról származó, csak furmintalapú aszúbor kerülne — a magas árat szerinte már eleve a szelekción alapuló szőlészeti, valamint a hosszú éves érlelésen alapuló borászati eljárás is indokolja.

Más szellemi erőtérben születik az új aszú

„A szellemiség” — Szepsy szerint ez a különbség a 80 eurós és az 1000-2000 eurós bora között: „Hogy milyen céllal, milyen felkészültséggel készítettük azt el.” Az újságíró felvetésére, miszerint akkor sem az eljáráson, sem a beltartalmon nem változtatnak, csak az áron, a borász ingerülten azt mondta: „Nem ezt mondtam. Ön kiforgatja a szavaimat, mert azt mondtam, hogy teljesen más felfogásban, egy más szellemi erőtérben végezzük a munkánkat. Ezt mondtuk. Egy teljesen más bort teszünk bele. Az a bor más. Más felfogásban készül, más az indíték, és más a cél. Az indíték az, hogy egész Tokajt felemelje arról a szintről, ahol van, és vele együtt a magyar bortermelést is.”

A megszokott eladási módszerekkel nem lehet az ilyen magas árú borokat eladni, mondta a Lánchíd Rádiónak Szepsy István, aki szerint lehet fotózni, fogdosni, összehasonlítani az új árazású bort, egy dolgot nem lehet tenni vele: figyelmen kívül hagyni. „Negyed százada zajlik a fejlődés Tokajban többféle módon, többféle sikerrel. Egyszer felsőbb osztályba kell lépni, és megmutatni a világnak, milyen értékeink vannak.”

Szepsy István szerint Tokaj-Hegyalja marketingjét csak a geológiai adottságok adta komplexitásra és sokszínűségre lehet építeni. 

Összesen 18 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában