Bor és biznisz a Greshamben: „Nem szusszanok, iszom!”

2015. november 17. 13:30
Melyik bor a hosszú élet titka? Mit érdemes kortyolni a karácsonyfa tövében? Mindez kiderült a novemberi Business Wine Eliten a Gresham-palotában, miként az is, hogy az új időszámítást kezdett Tokaj Kereskedőház főborásza, Áts Károly már nem piros Malbit szívva csinálja a borát, de van ötlete arra, melyik hazai fajta lehetne a magyar bor zászlóshajója. Kockaorrú cipő pedig nem is létezik.

A Gresham-palotában tartották november 11-én a soron következő Business Wine Elit nevű rendezvényt, ahol a legnagyobb nevű magyar borászok világverőnek készült borai fölött építhetett kapcsolatot a feltörekvő magyar vállalkozói réteg. Kalauzom az estén az a Kuti Vilmos volt, aki korábban a Mandiner.bor több tudósítását, pinceriportját készítette, majd párizsi, strasbourgi és brüsszeli ösztöndíja és egy bordeaux-i pincészet után most az eseménysorozat borászati tanácsadójaként folytatja pályafutását.

A Four Seasons szállodájának Zrínyi Passage elnevezésű része eleve felemelő környezet, és még inkább az, ha az ország legjobb borászatainak standjait találja ott az ember, miközben már a bejáratnál a kezébe nyomnak egy 2012-es pinot noir nyerspezsgőt az etyeki Kertész pincészettől. Így, az első benyomás után az Andrássy Szalonba siettem, ahol már kezdődött a vállalkozóknak tartott kapcsolatépítő foglalkozás.

Zrínyi Passage
A Zrínyi Passage a Greshamben

Az IT világából indultam, aztán jött a vegyipar, most pedig reformélelmiszerekkel foglalkozom” – mutatkozott be az egyik üzletember a játékon, melynek során asztalról asztalra vándoroltak a vállalkozók, hogy kétperces bemutatkozások révén ismerjék meg egymást. Aki szervezett már nagyobb létszámú rendezvényt, illetve látott már érvényesülni vágyó vállalkozót, bizonyára nem lepődik meg, hogy az időkereteket senki sem tartotta, így az idő lejártáig nem értek körbe a résztvevők. Az ismerkedés így sem volt haszontalan, az imént említett cégtulajdonos kontaktot szerzett a bioélelmiszerekkel kereskedő MediLine Üzletházhoz, így könnyen lehet, hogy a Business Wine-nak köszönhetően fut be itthon a sült teája.


Vállalkozók építik kapcsolataikat


Gigászok standjai

A szalonból közben ki-kijártam a standokhoz kóstolgatni. Az egri Gróf Buttler pincészetnél kezdtem, akik a Nagy-Eged-hegy kincseit hozták el. „Nem csak pincészetünk, hanem egész Eger számára az egyik legfontosabb termőhely. Itt találhatóak Magyarország legmagasabban – akár 500 méter felett – fekvő szőlőültetvényei” – kezdte Konkoly Mihály értékesítési igazgató. Viognier; kadarka, syrah-kadarka házasítás és természetesen bikavér – ezekkel készültek a szerda esti programra. „A syrah rendkívül trendi, Franciaországból induló, de az egész világot meghódító szőlőfajta” – magyarázta a szakember. „Legszebb érettségben a Bikavér 2009 van, de még mindig pályája elején, súlyos években mérhető potenciállal” – tette hozzá Kuti Vilmos.

A sétáló borkóstolóként is hirdetett rendezvényen Merfelsz Gáborhoz sétáltam tovább, aki három borral várta a közönséget. „Ha valahol be kell mutatkozni, a három legjobbat viszem” – indokolta a repertoárt, melyben helyet kapott egy néró-medina házasítás, amely minden bizonnyal egyedülálló a hazai kínálatban. „A néró magas antioxidáns tartalma miatt rezisztens, azaz nem kell permetezni. Az antioxidáns-mennyiség jelentős részét áthozza a borba, ami miatt szokták kérdezni, hogy hosszú életünk lesz-e attól, ha ezt fogyasztjuk. Én erre azt mondom, hogy igen, de csak ha mértékkel. Meg egyenek mangalicasonkát és vigyázzanak a villamosra!” – viccelődött a mester, aki már ikonná vált borát, a 2012-es Tsokoláta nevű merlot-válogatást is megmutatta, illetve egy 2011-es, Primus néven ismert csúcsházasítást is hozott.

Boraival nem csak szekszárdi pincéje standján lehetett találkozni: a szomszédban tanyázó Open Borcsalád is magáénak mondhat egy Merfelsz-kékfrankost. Az Ab Ovo bornagyker tulajdonosait, Forrai Miklóst és Bajkai Zsoltot sokan csak „gasztropapák” néven ismerik, az Open pedig egy olyan általuk létrehozott, innovatív brand, melynek nem titkolt elsődleges célja a külföldi, akár tengerentúli piachódítás. „Azért vagyunk, hogy ne kelljen mondjuk egy németnek magyar pincészeteket, termőhelyeket fejben tartani, legyen elég megjegyezni ezt a brandet, és bízhasson abban, hogy az alá behúzott tételek mindig jók” – így a gasztropapák.


Felhozatal a „gasztropapák” standján 

A Greshambe a teljes kínálatukkal, hét borral érkeztek, melyek közül elsőként a Berecz Stéphanie által készített, 2011-es, mádi sárgamuskotályt emelték ki. Kuti kolléga szerint ez „valódi nagy fehérboros élmény – ízében koncentrált, még mindig friss, de nagy alapanyagra utaló érett ízjegyek egyszerre jelennek meg szép egyensúlyban, jó koncentrációval, finom sóssággal utóízében”.

Vesztergombi Gábor kijelentette, örül, hogy a Gresham végre felnőtt a Vesztergombi-borokhoz. A szót komolyra fordítva a családi pincészet csúcsborát, a cabernet sauvignon, cabernet franc és merlot házasságából 2011-ben született Csabát ajánlotta a Mandiner.bor olvasóinak figyelmébe. „Mély fiatalos színvilág, gazdag illata tele érett fekete és kékbogyós gyümölcsökkel, valamint a hosszas hordós érlelésből származó érintésnyi csokoládés, kávés jegyekkel” – vetette közbe Kuti Vilmos. Vesztergombiék nem felejtették otthon Turul nevű borukat sem, mely a Nemzeti Borkiválóság Program keretében megjelenő kiadvány három ötcsillagos borának egyike.


Vesztergombi Turul


Tokaj Kereskedőház: Új időszámítás

A Business Wine Elit főszereplője kétségkívül az Áts Károly főborász és Gaálné Király Enikő vezérigazgató által képviselt Tokaj Kereskedőház volt, amely – mint iméntiek előadásából kitűnt – új időszámítást kezdett 2013-ban annak érdekében, hogy „Tokaj visszakerüljön a luxushelyekre”. A tokaji bor egykor értékálló valuta volt – emlékeztetett Áts, a Mandiner.bornak pedig elmondta: „Tokaj akkor lesz igazán nagy, ha megjelennek a több száz eurós borok. Mi ehhez az alapot akarjuk megteremteni”. A főborász szerint ahhoz, hogy a csodálatos magyar borok méltó helyükre kerüljenek, zászlóshajóvá kell tenni egy fajtát, lehetőleg egy hungarikumot.

A Kereskedőház el is hozta az Andrássy Szalonba 2014-es Furmintját, valamint az ugyancsak tavalyi Kővágó Furmintot, amiket erre a küldetésre szánnak. A furmint egy nemzeti kincs, melyből a tokaji termőföldet leghűbben visszatükröző ásványos „terroir borokat” lehet készíteni – vélekedett Áts. „Ez a fajta tudja a könnyed, száraz jellegeket, ugyanakkor ez a fajta aszúsodik legjobban” – tette hozzá.


Áts Károly és Gaálné Király Enikő

Karcsi most szusszan egyet” – mosolygott Gaálné, miközben a Kereskedőház boraihoz a Gresham séfje által komponált falatokat szolgálták fel. „Nem szusszanok, iszom” – pontosított Áts Károly, kezében már egy késői sárgamuskotállyal, és azt is elárulta, hogy már nem piros, csak fehér Malbit szív, mert öregszik. A 2014-es későiről elmondta, nem csak a száraz borokból kell olyat készíteni, amiből az ember akar még egy pohárral. „Azt sosem értettem, miért készít valaki olyan bort, amit ő nem inna szívesen” – fejtegette.

A Kereskedőház egy 2007-es Essenciával is meglepte az érdeklődőket, akiknek Áts Károly azt tanácsolta, ha karácsony este leülnek egyedül a karácsonyfa mellé számot vetni az év dolgairól, egy pohár jó aszút igyanak hozzá.


Tokaji Essencia 2007


Kockaorrú cipők márpedig nincsenek

A Business Wine Elit záróeseményeként Schiffer Miklós stílustanácsadóval beszélgethetett a közönség. Az öltözködési szakértő főleg azon sopánkodott, hogy Magyarországon rosszul öltözöttek a politikusok és az üzleti élet szereplői, illetve értelmezhetetlen ruhadarabokat hordanak. „Kockaorrú cipő nincs!” – szögezte le, Szijjártó Péter zakójával kapcsolatban pedig elmondta: ha egy ilyen darab 150 ezerbe kerül, az egyáltalán nem luxus. Schiffer szerint fontos, hogy télen is viseljünk színeket. A hétköznapokhoz legyünk tisztában azzal is, mit jelentenek a „business”, a „business casual”, „smart casual” fogalmak – mondta, kifejtve e kategóriák lényegét. Segédletként nemrég megjelent könyvét ajánlotta.


„Egy 150 ezres zakó nem luxus”

Búcsúzóul a 2012 óta nagyobb fokozatba kapcsolt tokaji Harsányi Pincészet és a Business Wine-on éppen debütáló Kristinus Borbirtok kínálatából kóstoltam. „Irsai Olivér boruk roppanós, muskotályos, direkt szőlős jellege mellett, citrusos és bodzás jegyek tették felejthetetlenné. Merlot és Cabernet franc 2011 és 2012-es évjáratú prémium boraik pedig mélyek, gazdagok, a sűrű szövésű feketebogyós gyümölcsök mellett csokoládés, fűszeres karakter is tetten érhető” – szolgált támpontokkal Kuti barátom.

A minőségi ivás aznap esti fellegvárát elhagyva épp láttam, amint a hotel kapujánál várakozó Rolls Royce mögött egy részegségtől magatehetetlen gimnazista lányt próbáltak talpra állítani barátai. 

Összesen 1 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában