Hetilap

Jön a harmadik világháború?

Eszkaláció a Közel-Keleten
VI. évfolyam 16. szám

Minőségi bor PET-palackban - avagy borkultúránk kiárusítása?

2014. július 01. 14:30

Sokat elárul az ország helyzetéről, hogy az ilyesféle üzleti modell sikeresnek tűnhet.

2014. július 01. 14:30
Kardos Gábor
Vinoport

Kardos Gábor írásával a Borászportálon nemrég megjelent, Akik elhitték, hogy nincs lehetetlen című írásra reagál. A szerző reakcióját a Borászportál a Vinoporton jelentette meg, így hát onnan szemlézzük. (A Borászportál-cikk sok más kérdést is fölvet: például azt, hogy ha E/1-ben íródott, miért nincs ott a szerzője? Ha pedig PR-cikkről van szó, miért nincs feltüntetve a szponzoráció ténye? Megannyi kínzó kérdés! A szerk.)

*

„A csavarzárról lehet vitatkozni, hogy mennyire fastfoodosítja a borivást, de a PET más kategória, súlyosabb problémákat vet fel. Még a sokkal semlegesebb víz is sok káros anyagot oldhat ki a PET-ből, viszont a bor savas-alkoholos közege még inkább veszélyessé teszi ezt a csomagolást. Csakis azért és addig tűnhet »olcsónak«, amíg nem számolják hozzá az általa okozott egészségügyi és környezeti károkat.

Azt meg külön kikérhetnénk magunknak, hogy magyar sikertörténetként prezentálják borkultúránk efféle kiakciózását, végkiárusítását. Sokat elárul az ország helyzetéről, hogy az ilyesféle »üzleti modell« sikeresnek tűnhet. A tét nem csupán az egyes borkategóriák korrekt piaci pozicionálása, mert a magyar társadalomban a borkultúra szinte végvárként képviseli ma a polgári értékrendet, ezért kiemelten szimbolikus társadalmi üzenete van. Emiatt különösen veszélyes összemosni a PET kategóriát a minőségi borokkal. A polgárosodásnak még az álmát és célkitűzését is feladja egy társadalom, ha ebbe a játékba belemegy.

Félre ne értsük egymást: legyen olcsó petes lőre is a piacon, de csakis a legalsó polcon (ott a helye), azoknak, akik csak azt tudják megvenni - bár ez közegészségi kérdéseket is felvet, mert az alkoholizmus felé billenti a borpiacot... Ugyanakkor nagy különbség van az ár-érték arányát tekintve elfogadhatóan olcsó termék és a piaci kultúránkat kiakciózó-leértékelő »ócsó« (mert gagyi) cucc között.

Nem ártana tisztában lenni tehát azzal, hogy ha egybemossuk a prolit a menővel, akkor a polgári értékrend (és a minőségelvű piaci kultúra!) kialakításának alapjait romboljuk le. Akkor már esélyt se adunk magunknak, hogy valaha normális piaci kultúránk és polgári társadalmunk legyen.

Ez nem jópofaság, nem lehet legyintéssel elintézni. Ha ezt lájkoljátok, akkor a következő mi lesz? Eddig se sok tartotta egybe a borpiacot és a társadalmat, hogy legalább a látszatát megőrizzük valamilyen polgári értékrendnek. Ha a maradékot is feladjuk, akkor mi jön? Hadd ne nevezzem nevén azt a rendszert, tudjuk mi szokott lenni a polgári társadalom helyett Európának ebben a keleti részében. Én szóltam.

A kérdés: akarunk-e ilyen szegénységi bizonyítványt kiállítani magunkról, szakmánkról és az országról? A »minőségi« petpalackos üzleti modell konkrétan abból termel magának privát hasznot, hogy a közösségnek kárt okoz a kategóriák durva összemosásával...Mint aki nívótlan terméket forgalmaz Balaton néven: pár milliót keres azzal, amivel a Balatonnak milliárdos kárt okoz. Ismerjük jól, ez egy balkáni maffia-társadalmi modell.

Tőlem adják el olcsón a nagyüzemi tömegtermékeket (bár közegészségügyileg és környezeti szempontból nagyon aggályos), csak legalább mi ne mossuk ezt össze a minőségi borpiaccal és borkultúrával, mert az tényleg übergáz és nem is csupán az adott cégre, hanem ránk nézve. Mindenki, aki ebben a szakmában dolgozik, külön-külön és együtt alakítja. Minden egyes szavunkkal, gesztusunkkal, választásunkkal alakítjuk a borkultúránkat. Szóval ne legyen már mindegy.

Mandiner éves előfizetés féléves áron!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 5 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Autofocus
2014. július 10. 18:58
Megtisztelő a feltételezés, de nincs borkereskedésem (sajnos) és termelő sem vagyok, "csak" olyan fogyasztó, aki (mint ahogy óvatlanul elszóltam magam) időnként nagyobb vendégsereget etet-itat otthonában, és esztétikai okból nem PET palackban szervírozza a bort. Bocsássa meg a világ, hogy egy portál fórumán, ezernyi komment-társamhoz hasonlóan évek óta állandó nicknevemmel vagyok jelen, ez már csak egy ilyen közeg, bár nyilván van akit a névtelenség túl szabaddá tesz, én nem tolom túl a lehetőségeit. A témánál maradva én nem a PET palackot tartom környezetbarátnak, hanem a bag-in-a-box csomagolást reciklálhatónak, és jó kompromisszumnak a PET palack csomagolás esztétikai szempontból vitathatatlan igénytelensége és a (nem visszaváltható) üvegpalack+ónkapszula+parafadugó/szintetikus dugó+cimke "hagyományos" csomagolás magas fajlagos költsége között. (Azt egyébként egyenesen anakronizmusnak tartom hogy a szupermarketek polcain olyan pancsolt borok tömkelege sorakozik esztétikusnak látszó csomagolásban, amelyek 7 decire vetített előállítási költsége vélhetően alatta marad a csomagolásuk értékének) Szerintem Ön egy látszatproblémát vet fel, ugyanis a minőségi borokat áruló hálózatban PET palackban forgalomba hozott borok egyáltalán nem rontják a palackos kereskedelmi modell nimbuszát, a kettőnek egymáshoz semmi gyakorlati kapcsolódása nincs, noch dazu a Borhálóban is lehet kapni üveges kiszerelésű bort, épp úgy ahogy az állatkertben is élnek növények. Ha már feltétlenül valami hülye analógiát akarunk előrángatni, sokkal kézenfekvőbb az outlet / mall kiskereskedelmi modellt előcitálni: ott is az van, hogy ugyanazt a márkás ruhát, műszaki cikket, stb. meg lehet kapni exkluzív, elegáns belvárosi környezetben egyenruhás eladóktól X forintért, és meg lehet kapni outletben, diszkontban, webshopban stb-ben fele annyiért. És akkor hogy a sötétben bujkáló rémhír terjesztő névtelen kommentelők vállát nyomó mázsás társadalmi felelősség súlyából ledobjak pár dekát, ezúton felszólítom követőim és lájkolóim milliós seregét, hogy ne legyenek lusták üvegdemizsont, kiürült, és - a bespájzolt üveghegyek miatt méltatlankodó feleségek elől hősiesen megvédett - magnum palackokat, valamint hordozható dugózót bepakolni a csomagtartóba, ha pincéből hoznának bort (mert a borászok legtöbbje bizony 2-3-5 literes üres PET palack hegyekkel várja a kóstolás után elvitelre pályázókat) Upsz, most látom 2463 karakter lett. 2 kiló 40 deka. Csókolom, maradhat? :-O
kardosg
2014. július 09. 00:14
Saját fordulatával szólva: tök átlátszó PR cikk Autofocus túlméretezett kommentje.A végén még el is szólja magát: "(vendégeknek én sem a PET-ből töltöm ki)"... Félreértette a dolgot, nekem közvetlenül semmilyen üzleti érdekeltségem nincs ebben az ügyben. A jelenségről írtam, pl. róla is. Amúgy a kritika műfajában szintén létezik gagyi, PET palacknak megfelelő kiszerelés: jellemzően álnéven, ahogy Autofocus is írt... A felelősség és felelőtlenség világa közt szakadék tátong és ő most épp abba pottyant bele. Az egészségügyi köckázatra nem is reagált és elég keveset tudhat a témáról, ha a PET és egyéb plasztik csomagolás szerinte környezetbarát, de legalább konkrét illusztrációját adta, milyen fogyasztói igénytelenség teszi "sikeressé" ezt az üzleti modellt, mely tovább erősíti a minőségvesztő gagyi-trendeket.
Autofocus
2014. július 06. 12:19
Tök átlátszó anti-PR cikk a Kardos picsogása, ez nyilvánvaló. Amikor megjelent a Borháló, nekem is az volt az első gondolatom, hogy miért nem én találtam ki? Szívből kívánom nekik hogy minél sikeresebbek legyenek, és minél több emberhez jutathassák el a boraikat ezzel a rendkívül szimpatikus és fogyasztóközpontú szemléletükkel. Nem akarok rögtön ellentétpárokban gondolkozni, és pl. a Bortársaságot savazni, mert tényleg pont arról van szó hogy a fogyasztók más-más szegmensét szólítják meg, ezért egyikőjükre sem lehet azt mondani hogy jobb vagy rosszabb amit csinálnak, hanem kiegészítik egymást. "Hó elején a Bortársaság, hó végén a Borháló" :-) mondhatnánk némi iróniával. De visszatérve a Kardos egyetlen konkrét nyafogásához, a PET palackhoz: Képzeljünk magunk elé egy tetszőleges szupermarketet, látványos cimkéjű, vastag ónkapszulával, 5 centis parafa dugókkal lezárt palackokban ihatatlan lefolyószökevény, hibás, vagy eleve szar, igénytelen, agyonterhelt tőkék tömegéről szüretelt, ipari igénytelenséggel előállított borok tömkelege, és akkor még a viaszpecséteket, nemzetiszín masnikat meg a többi biszbaszt a csomagolásokon nem is említem. És most vegyük a Borhálót: PET palack, hát PET palack: az legyen a legnagyobb baj hogy egy csomagolásban az általa sugalltnál lényegesen jobb minőségű termék van. Sokkal jobb így mint fordítva, nem? És örömmel olvasom, hogy bejön ez a "ronda de finom" üzleti modell. Aki finnyás: vigye haza, és töltse palackba (vendégeknek én sem a PET-ből töltöm ki). Az egész amiatt van, hogy a fogyasztók lusták cipelni és visszaváltani a magnum és 3 literes üvegdemizsonokat, palackokat, pedig simán működhetne visszaváltható szisztémában, (az én értékrendemnek is ez lenne a legszimpatikusabb) de tisztában vagyok a fogyasztói szokások realitásával. A "bag in a box" pedig zseniális találmány, partira, buliba jobbat nem lehet kitalálni, ráadásul szétszedve a kiürült dobozt és a benne levő műanyag tasakot, tökéletesen reciklálható hulladék.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!