Brexit: a Megfelelő és a Nem Megfelelő Eredményekről

2016. június 29. 09:12

A demokrácia sajnos így működik, és a legrosszabb talán nem is maga a kilépés, hanem a látványosan megkezdődött időhúzás.

2016. június 29. 09:12
Bakó Bea
Mandiner

brexit_8.jpg

Egész Európát, de még magukat a Brexit-pártiakat is sokkolta, hogy nyertek az EU-ból való kilépést támogatók a Brexit-referendumon. Persze a mutogatás is rögtön megkezdődött: a hülyék, a vidékiek, az öregek hibája a „rossz döntés”, amivel esetleg az EU, vagy az Egyesült Királyság szétesését is kockáztatják. Vagy épp David Cameroné, aki rábízott egy ilyen döntést a „hülyékre”, ugye. Pedig a demokrácia sajnos így működik, és a legrosszabb talán nem is maga a kilépés, hanem a péntek reggel óta látványosan megkezdődött időhúzás.

A demokrácia korcs államforma, mert a vagyontalan tömegek uralkodnak benne – Arisztotelész több mint kétezer éves megállapítása ugrott be a Brexit-népszavazás utáni hangulat kapcsán. A népszavazás eredménye sokkolt mindenkit, és én se vagyok elragadtatva tőle; jobban örültem volna, ha a maradás mellett döntenek a britek – nekünk biztosan ez lett volna jobb, és valószínűleg nekik is.

De azért vicces – vagy ellenkezőleg, inkább szomorú – olvasni a mainstream megmondóktól a Brexit hírére érkező kommentárokat. Hogy „az öregek meg a tanulatlan vidékiek azt se tudják, mi az EU”, az a baj, meg „David Cameron egy populista haszonleső, hogy hagyta az embereket dönteni egy ilyen fontos kérdésben”, az is baj. A mainstream megmondók – és csak ők – persze tudják, hogy mikor és milyen fontos kérdésekről szabad megnépszavaztatni a „hülye népet”: a kettős mérce és a szelektív demokrácia, az nem baj.

Ezzel nyert és ebbe is bukott bele Cameron

Persze ha folytatjuk ezt a logikát, akkor az emberek nem csak a fontos kérdések eldöntéséhez hülyék, hanem a vezetőik kiválasztásához is. Cameron már a 2015-ös választáson is azzal kampányolt, hogy ha egyedül nyer a pártja, kiírja a referendumot az EU-tagságról. Valószínűleg ez az ígéret is vastagon közrejátszott abban, hogy nem várt fölénnyel megnyerték a tavalyi választást a konzervatívok. Mert ugye a „hülye választók” bedőltek ennek a „populista ígéretnek” – amit aztán Cameron be is tartott.

Cameron minden bizonnyal nem mérte fel eleinte, hogy mekkora kockázatot vállal és milyen valós a Brexit-pártiak győzelmének az esélye. A kampány vége felé pedig, mikor már kezdett látszani, hogy tényleg komolyan kétesélyes a helyzet, már nem lehetett visszakozni. A 72 százalékos részvétel és a Brexit-párti szavazatok aránya azért azt mutatja, hogy – miközben Cameron valóban profitált is a népszavazás beígéréséből anno – azért egy elég jelentős társadalmi igényt ismert fel, amikor kiírta a népszavazást, miközben ő kezdettől fogva maradáspárti volt. A választott politikusoknak pedig mintha ez lenne a dolga egy demokráciában: a választók igényeit képviselni, még ha ez a sajátjukkal nem is egyezik.

Szándékosan igényt és nem érdeket írtam: Cameronnak nyilván az volt a meggyőződése, hogy a briteknek az az érdeke, hogy bennmaradjanak az EU-ban. De ahelyett, hogy ezt paternalistán érvényesítette volna, inkább betartotta, amit ígért, és a népszavazással lehetőséget adott rá, hogy a britek az érdekeik ellen szavazzanak. Akik ezt a lépést bírálják, gondoljanak bele, mennyire bosszankodnak, amikor valamelyik választott politikus szerintük rossz irányba viszi az országot, és mennyire kívánják, hogy bár inkább mindannyian szavazhatnánk az adott kérdésről. A demokrácia ideális esetben azt jelenti: azon kívül, hogy 4-5 évente az emberek megválasztják a képviselőiket, hogy a mindennapi politika ügyeiben helyettük döntsenek; legalább az igazán fontos kérdésekben az állampolgárok néha maguk is dönthetnek: akár úgy is, hogy végeredményben ezzel ártanak maguknak.

A Brexit-népszavazáson ez történt, Cameron pedig levonta a következtetést és lemondott a miniszterelnöki posztról – de csak októbertől. Ez az apró „részletkérdés” az, ami felveti a kérdést: vajon tényleg a demokrácia tankönyvi példája-e a Brexit-sztori?

Mire ez az időhúzás?

Mi fog történni addig, amikor majd valaki – feltehetőleg Boris Johnson – váltja Cameront a posztján? A toryk most próbálják siettetni az „utódlási folyamatot”, de szeptemberig mindenképp elhúzódik a dolog, ami a tényen nem változtat: a várakozásokkal ellentétben nem az történik, hogy a referendum után azonnal megindulna a kilépés. Az időhúzás okairól csak találgatni lehet, de a számos politikai előnye mellett van egy nagy gazdasági hátránya is: a piacok nem szeretik a bizonytalanságot.

A Brexit hírére a font nagyot esett, csakúgy, mint a brit részvények a tőzsdén, a hitelminősítők pedig negatívan módosították a hosszú távú kilátásokat. Bár a brit gazdaság aligha menne tönkre az EU-ból való kilépéstől, de azért mindenkinek az lenne a legjobb, ha a lehető legrövidebb ideig tartana az átmeneti, bizonytalan időszak, és mielőbb elkezdődhetne az új helyzet konszolidálása.

A brit politikai elit azonban nem erre játszik: nem csak Cameron, de a Brexit-pártiak sem. Cameron októberben mond le, és az EU-nak a hivatalos értesítést a kilépési szándékról majd az utódja fogja megküldeni – mondta, mikor bejelentette a lemondását. Persze azt gondolhatnánk, hogy Boris Johnsonnak – vagy bármelyik euroszkeptikus következő miniszterelnöknek – az első dolga lesz majd ezt megtenni, de ez korántsem biztos. Michael Gove Brexit-párti tory politikus még a népszavazás előtt úgy nyilatkozott: a referendum után nagyjából két év múlva, azaz 2018-ban küldenék el a hivatalos értesítést a kilépésről az EU-nak! Két év! És én először még az októberig hátra lévő négy hónapon ütköztem meg!

Az ok, amiért az euroszkeptikusok sem sietnek, az az, hogy az uniós szerződés 50. cikke szerint a kilépésről való értesítést követő két év elteltével az érintett tagállam EU-tagsága megszűnik – akkor is, ha netán nem sikerült minden kérdést letárgyalni addig. (Nagy-Britannia és a tagállamok állam- illetve kormányfőit tömörítő Európai Tanács megegyezhet a határidő meghosszabbításáról, de ehhez egyhangú döntés kellene, amire azért nem érdemes bazírozni.) Az angolok pedig látják, hogy ezer szálon kötődnek az EU-jogrendszeréhez, és ezeket a szálakat nem tudják két év alatt elvágni – legalábbis megnyugtatóan nem.

Ezért, hogy időt nyerjenek, eleve később nyújtanák be az értesítést, hogy már azelőtt elkezdhessék kidolgozni a terveket a jövőre nézve, mielőtt elkezdene ketyegni az 50. cikk szerinti kétéves határidő. Egész pontosan megdupláznák ezt a határidőt, ha valóban 2018-ban küldenék csak el az értesítést. Nem csoda, hogy Junckerék látszólag fölényesen – valójában talán valamennyire sértődötten – sürgetik a briteket: indítsák meg mielőbb az 50. cikk szerinti eljárást.

Addigra már jön a „Bregret”?

Kérdés azonban, hogy mennyire lenne legitim egy 2018-ban beküldött Brexit-kérelemben egy két évvel korábbi népszavazásra hivatkozni? Lehet, hogy addigra a többség már rég meggondolja magát. Főleg, ha a Brexit-népszavazás utáni gazdasági sokkot a saját bőrükön tapasztalják, mikor például elmennek a jövő héten Mallorcára nyaralni és észreveszik, hogy mennyivel kevesebbet ér hirtelen a fontjuk. Meg ha netán kiderülne, hogy a skótok és az északírek is jobban ragaszkodnak az EU-hoz, mint az Egyesült Királysághoz, amit így a megcsonkulás veszélye fenyeget.

Bocsánat az alcímben szereplő borzalmas angol szóviccért (nem én találtam ki, hanem az Independent), de a „Bregret” tökéletesen kifejezi a sok Brexit-szavazó körében jellemző hangulatot, akik mégis megbánták (angolul: regret), hogy a kilépésre szavaztak. Többen azt mondták: nem számítottak rá, hogy valóban kilépnek, nem hitték, hogy tényleg számít a protest-nek szánt szavazatuk. Ennyire hisz tehát a demokráciában az átlag brit választó, ami eléggé szomorú, főleg Európa legrégibb újkori demokráciájában.

Bár a Brexit-népszavazás jogilag nem bír kötőerővel, azért láthatóan az emberek nem érzik valószínűnek, hogy a politikusok ne az eredménynek megfelelően cselekednének. Azt a petíciót, mely szerint legyen kötelező újabb Brexit-népszavazást kiírni, ha a részvétel 75 százalék alatt maradt és a győztes opcióra 60 százaléknál kevesebben szavaztak – azaz a jelen esetben – keddre már csaknem 4 millióan támogatták. (Összehasonlításképp: a népszavazáson nagyjából 33,5 millióan szavaztak, tehát ez több mint az aktív szavazók egytizede.) A petíciónak csak két szépséghibája van: először is, eredetileg egy EU-gyűlölő harcos Brexit-párti indította még bőven a szavazás előtt, és a maradáspártiak győzelme esetén akarta volna bevetni. Az élet aztán felülírta a tervet, és a maradáspártiak gyakorlatilag meghekkelték a kezdeményezését. Másodszor: összesen annyi a petíció joghatása, hogy a parlament vitázni fog a kérdésről – ezt jelen esetben talán amúgy is megtenné.

Hogy lesz-e második népszavazás, azt nem lehet megjósolni, de nem kizárt: uniós ügyekben több tagállamban (például Írországban, Dániában) is előfordult már, hogy megismételtek egy-egy népszavazást, hogy kijöjjön „A Megfelelő Eredmény”. Annál is inkább, mert ha a most Brexit-párti tory-k – megijedve mondjuk az Egyesült Királyság szétesésének lehetőségétől – netán mégis kihátrálnának később a Brexitből, azt elegánsabb a népre fogni, úgy kisebb az arcvesztés az EU felé. A másik lehetőség, hogy a kilépési értesítés elküldésére szóló felhatalmazás esetleg mégsem megy át a westminsteri parlamenten – mert neki is meg kell szavaznia – vagy a skót Holyrood megvétózza azt; bár ennek a jogi lehetősége vitatott.

Arról kellene szavaztatni, hogy mi legyen az EU-tagság helyett

Egy második népszavazás mondjuk nem csak kifelé, de a brit választók felé is jobban mutatna, mint netán azzal elintézni a dolgot, hogy ez úgyis véleménynyilvánító szavazás volt. Az egész történet mindenesetre a választópolgárok kompetenciájáról is sokat elárul. Ügyes kampánnyal meg torzított információkkal jól lehet befolyásolni őket, és sokan már másnap meggondolják magukat, ha kiderül a nyilvánvaló tény: például, hogy a UKIP-elnök Nigel Farage ordasat hazudott az EU-nak fizetett pénzek sorsáról.

Mindennek fényében talán irreális elvárásnak tűnik, de az istenadta népet arról sem ártott volna megszavaztatni, hogy ha már nem akarnak EU-tagságot, akkor pontosan mit akarnak helyette. Persze ilyen magasröptű vitákban már a UKIP kétbites kampányüzenetei sem ütöttek volna akkorát, főleg, hogy az euroszkeptikus párt egyik tagja az „Independence Day” másnapján már be is jelentette, hogy örülnek ám a Brexitnek, de azért a belső piachoz továbbra is ragaszkodnak.

Csakhogy ez a kecske is-káposzta is megoldás nagyon nem fog működni a gyakorlatban. Ha kell a belső piac, akkor bizony oda a „függetlenség” – az EU-joganyag egy részét (pontosan a sokat szidott gazdaságot korlátozó szabályokat), a személyek és munkavállalók szabad mozgását (pontosan a kelet-európai mosogatókat), és a kohéziós alapba való befizetést (ami helyett pontosan nem az angol egészségügy fog hetente 350 millió fontot kapni) nem nagyon fogják tudni kibekkelni. Egyrészt egyébként az EU-nak is lenne ehhez a forgatókönyvhöz egy-két szava: az is elképzelhető, hogy bosszúból, vagy példastatuálási célzattal nem egykönnyen engednének a briteknek hozzáférést a belső piachoz – ezt támasztják alá a német pénzügyminisztériumból kiszivárgott tervek is.

Másrészt egy ilyen megoldás messze nem az lenne, amire egy átlag Brexit-párti állampolgár azt hitte, hogy szavazott. Tegyük hozzá: több mint valószínű, hogy közülük a legtöbben érzelemből szavaztak és nem mérték fel racionálisan a távozás hatásait. De azért mielőtt csak a vidéki meg az öreg angolokat szidjuk, abba is érdemes belegondolni, hogy a tömeges érzelmi alapú elutasító döntésért az uniós elit is rendesen tett mostanában. Például Juncker, amikor a szavazás előtti napon is még keménykedett egyet, hogy bárhogy is szavaznak a britek, nem lesz több engedmény. Pont az ilyen beszólásoktól nyílik ki még a bizonytalan szavazók zsebében is a bicska, és mennek el felbőszülten behúzni az X-et a „leave”-re – mérlegelés és gondolkodás nélkül.

És itt már megint a demokrácia – és a közvetlen demokrácia – jellegénél tartunk, amely képzettségtől és tájékozottságtól függetlenül mindenkinek egyenlő beleszólást biztosít a közügyekbe. Persze, hogy nem tökéletes, de egyelőre nem találtak ki jobbat.

Belegondolva, nem is Arisztotelész volt a pesszimista, amikor a demokráciát korcs államformának nevezte. Még elszomorítóbb a kép, ha az emberek felől közelítjük meg a kérdést. Innen nézve a demokrácia pont, hogy túl jó államforma a tökéletlen embereknek – de ezt sem én találtam ki, hanem Rousseau. Igaz, az ő lesújtó megjegyzése a politikusoknak szólt, de nyugodtan lehet ezt „a népre” is vonatkoztatni. Ha pedig a politikusoknak joga van hozzá, hogy belerondítsanak időnként az ország sorsába, miért ne tehetné meg ezt a nép közvetlenül is? Legalább akkor tényleg nem lehet mást (a kormányt meg a brüsszeli bürokratákat) hibáztatni – persze a mindenoldali véleményformálók azért megpróbálják.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 70 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
catalina9
2016. június 30. 11:18
Elvtársak itt szó nincs angolokról, itt a beszart látványlibsik hisztiznek, mert valakiknek nem tetszett a folyamatos pcgagyi hazudozásuk. Most próbálják a szarukat szétteríteni, és másra kenni..
Palepoli
2016. június 30. 09:38
Grafomán közhelygyűjtemény.
Illieral
2016. június 29. 20:21
Azért ez nem egyedi jelenség, a nálunk is mindig megmondja a másik oldal, hogy a nyugerek szavazták meg, hogy a prolik szavazták meg stb. Ez kb. oldal független, és ráadásul igaz is, mindegyik pártnak megvan a saját holdudvara, amit kedvükre szívathatnak, és akik eldöntik a szavazást, soha nem is a képzettebb és tájékozottabb emberek fognak dönteni, mivel ők vannak kisebbségben. Végső poén, hogy kellő mennyiségű pénzel, bármit meg lehet már szavaztatni az emberekkel. Én ebből azt a következtetést vonom le, hogy ez a rendszer bizony nem jó. Az emberek nem tényekről hanem érzésekről szavaznak, nálunk is ez megy. Tényeket meg már csak ritkán hal az ember politikusok szájából, sőt minden oldal igyekszik azokat takargatni. A politikusok meghackelték a demokráciát, mert mi a buta nép hagytuk.
Marcellus
2016. június 29. 15:40
"A mainstream megmondók – és csak ők – persze tudják, hogy mikor és milyen fontos kérdésekről szabad megnépszavaztatni a „hülye népet”: a kettős mérce és a szelektív demokrácia, az nem baj." A kettős mérce és a szelektív demokrácia persze mindig baj, de itt nem erről van szó. Van a közvetlen, és a képviseleti demokrácia, amiknek ki kell egymást egészíteniük. Ám a közvetlen demokráciának csak olyan kérdések esetén van értelme, amit az utca (átlag)embere is meg tud ítélni, és van, sőt kell hogy legyen róla érdemi véleménye. Ilyenek pl. vasárnapi zárva tartás (mit akar az átlagember a vasárnapjaival kezdeni), olimpia (akar-e egy közösség sok pénzt, energiát, időt stb. egy ilyen projektre áldozni, vagy más teendőket jóval fontosabbnak tart). Ezzel szemben pl. egy olyan komoly szaktudást igénylő kérdésről, mint az atomenergia, teljesen értelmetlen megkérdezni az utca emberét. Erre vannak a választott képviselőink, akik igaz szintén nem szakemberek, de nekik kötelességük (lenne) alaposan informálódni, és felelősségteljesen dönteni. Igaz az uniós tagság kérdése nem atomfizika, de az utca (átlag)embere ennek ellenére (szerintem) aligha tud róla érdemben megnyilatkozni. Éppen emiatt volt a mi uniós belépésről szóló "bécsi kávézós" népszavazásunk teljesen felesleges, és volt felelőtlen a Brexites népszavazás kiírása (ebben a formában). De ha bonyolult kérdésekben (amik ráadásul meghatározzák egy nemzet hosszú távú jövőjét) is mindenképp ki akarják kérni a nép véleményét, akkor ezeknek szavazásoknak két fordulósoknak kellene lenniük, ami lehetővé teszi, hogy a második forduló előtt mindenki átgondolja, hogy mire is szavazott, és ha nem ment el, akkor a másodikban elmegy-e szavazni. Akkor nem lenne ennyi síró szavazó sem, aki nem is ezt akarta, hisz csak protestált, meggondolta magát stb. Tehát igenis vannak népszavazásra alkalmas, és alkalmatlan kérdések. Írom ezt úgy, hogy alapvetően népszavazás párti vagyok, és örülnék, ha Magyarországon jelentősebb szerepet játszana ez az intézmény.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!