Csíki sör: márkaépítés és moralizálás

2017. február 21. 09:56

Ha a továbblépés az, ami a mostani összmagyar vitából kirajzolódik, és a vállalkozás vagy annak súlyponti része átköltözik a magyarországi piacra, akkor az Igazi Csíki Sör márkafejlesztése is a heinekeni útra lép.

2017. február 21. 09:56
Bakk Miklós
Főtér

„Szilágyi N. Sándor tisztességtelenségnek, tehát morálisan elítélendőnek tartja azt, ahogy e csatába a Lixid Project Kft. beszáll, és különösen súlyosbító tényezőnek, hogy egyben a „magyarságot” is marketingcélokra használja, vagyis hogy „magyarságot árul”.

Viszont ez a kérdés nem elsődlegesen morális kérdés.

A márkák a szimbolikus tőkék piacán ma már nem csupán és nem elsősorban eredeti tőkefelhalmozásként jelennek meg (talán ilyennel lehetett volna a Góbé Sört jó márkanévvé felfuttatni). A márkák építésében inkább a folyamat maga a fontos: a folyamatos mozgás a szimbolikus tőkék piacán.

Az Al Ries – Laura Ries szerzőpáros írja egy könyvében (2002-ben), hogy minden, amit nagybetűvel írunk, az már márka abban az értelemben, hogy beléptethető a szimbolikus javak körforgásába. A márkaépítés forgolódás ezen a piacon, jussolás a különböző szimbolikus tőkékből.

Ez akár a „nemzeti értékek” forgalmazása is lehet. A Volkswagen „Das Auto”-reklámja összes nyelvi változatában e német nyelvű szlogenre hegyezi ki a szövegét. Mi más lenne ez, mind az összes német autógyártó által évtizedek alatt összegründolt szimbolikus tőke „saját célú” felhasználása...

A szimbolikus tőkék felhasználásában tehát konfliktusok óhatatlanul adódnak. A versenyjog feladata az, hogy ezen a területen valamiképp határokat és korlátokat állapítson meg. Különösen izgalmas kérdés ez ott, ahol a szimbolikus tőke közvetlenül egy lokális közösségi identitásból származik, kevés kereskedelmi (építettségi) előtörténete van, és a „csíki sör”-t, némi túlzással ugyan, de talán ide sorolhatnánk.

Ezért is kezeli külön az európai jog a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek földrajzi jelzéseinek és eredetmegjelöléseinek oltalmát; erre vonatkozóan az Európa Tanács 2006-ban külön rendeletet bocsátott ki 510/2006/EK szám alatt, miközben a megtévesztő és összehasonlító reklámról csupán Irányelvet adott ki (a 2006/114/EK számút), vagyis a nemzeti törvényhozásokra bízta a részletesebb szabályozást.

A konfliktusok tehát óhatatlanul keletkeznek, a szimbolikus tőkék alakulásának ez természetes útja. A kérdés csupán az, hogy a versenyjog miképpen és mennyire tarthatja kordában ezeket.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Miklós
2017. február 22. 19:12
Ez a cikkíró jó kis "belsőbudapesti értelmiségi" lehet, okoskodásának se füle, se farka. A lényeg, hogy a "mezőgazdasági termékek és élelmiszerek földrajzi jelzéseinek és eredetmegjelöléseinek oltalma" a mi kis érdekünk, hogy a globáltőke nagyipari termékei helyett kis közösségek és országok saját kistermelőik kajáit és italait fogyaszthassák. A nagyipari termék tele van olcsósító anyaggal, minőségét tekintve sokkal gyatrább, mint a kistermelői. A sör esetében a kisüzemi sör alapanyaga az árpamaláta, a komló, a karsztvíz és a sörélesztő. A nagyüzemi sörgyártás ezzel szemben komlókivonatot használ, ill. a förtelmes három nagy sörgyárunk az ebbe az italba nem való kukoricával és rizzsel olcsósítja a munkásosztálynak szánt kotyvalékát. Azon kívül tehát, hogy a Csíki Sör megtámadása nemzeti ügy lett, egyben a globáltőke és a kistermelők közti egyenlőtlen harc szimbóluma. Ez az Igazi Tiltott (Csíki) Sör tiszta anyagból van, mégha túl is van árazva tényleges minőségéhez képest, akkor is valódi alapanyokkal dolgozik, nem kivonatokkal, nem egészségetelen. A Heineken nálunk forgalmazott termékei, beleértve a Krušovice cseh sört is, nagyipari kotyvalékok tele tartósítószerekkel és olcsósító anyagokkal.
alex.leopardi
2017. február 22. 08:28
nagyon finom
Miklós
2017. február 22. 08:28
Látom, pedig tiszta olyan duma, mintha egy Szent István Parkban felcseperedett tag lenne: nem tudja kibogozni magát.
bruticsello
2017. február 22. 08:28
Jó a sör, vagy nem? Ez az igazi kérdés, minden más mellékes.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!