Az egész médiát megújíthatja a magyar startup alkalmazása: sosem volt ilyen egyszerű az élő közvetítés
2021. december 28. 15:06
A koronavírus hatására fellendült az élő közvetítések piaca. A RECnGO csapata és befektetői már a pandémia előtt felismerte a mobiltelefonokban és a tartalomgyártásban rejlő lehetőségeket. Szél Gergely és Fazekas László a Makronómnak elmondta, hogy az emberek sokszor félreértik a startupok növekedését, mert még a globálisan befutott startupok sem mindig tudnak nagyobb bevételt termelni, mint a befektetéseik teljes összege. A két alapító szerint a magyar gazdasági környezet kiváló egy startup indítására, de a nagyobb befektetéseket már külföldön kell keresni.
2021. december 28. 15:06
p
3
2
5
Mentés
Mivel foglalkozik a RECnGO?
Szél Gergely: Szoftverfejlesztő cég vagyunk, a fő termékünk egy élő videó készítésére alkalmas virtuális stúdió alkalmazás, ami az adott elő videót sugárzó felületre adja át a készített tartalmat. Jelenleg csak Androidos készülékekre érhető el a program, de hamarosan elkészülünk az iOS rendszerenműködő verzióval is. Ha ez elkészül, akkor elsők leszünk, ahol a két platform között megvalósulhat az átjárhatóság.
Hogyan működik az alkalmazás?
SzG: Ha a tartalomgyártáshoz szükséges eszközök egy internet-hálózaton vannak, akkor az app segítségével összekapcsolhatók és egy kiválasztott főeszközön jelenik meg a virtuális stúdió vezérlőpultja, ahol akár hat kamerát (készüléket) is kezelhetünk egy időben. A felvételt pedig több streaming szolgáltató felületére át lehet adni, de már előre felvett, vágott anyagokat is lehet készíteni az alkalmazással.
Akkor az alkalmazás a bonyolult és drága keverőpultokat váltja ki?
Fazekas László: Részben ez is célja. Inkább úgy fogalmaznám meg, hogy lehetővé teszi, hogy drága és bonyolult, sokszor nagy stábbal készített élő közvetítéseket helyettesítsünk ezzel a kompakt és könnyedén kezelhető megoldással. Ezzel időt és költséget is lehetséges megtakarítani.
Mikor alapították a céget?
SzG: A koncepció már régebben megvolt, de 2019-ben alapítottuk a céget, amikor megkaptuk az elsőkörös befektetésünket.
Mivel foglalkoztak korábban?
FL: Mindannyian a marketing és a média világában dolgoztunk korábban. Részben innen is jött az ötlet, hogy könnyítsük meg mások életét. A nagyobb produkciók közvetítőkocsikkal, komoly technikával és több emberrel vonulnak ki egy adott helyszínre, ami egyáltalán nem költséghatékony.
SzG: Láttuk, hogy a tartalomgyártás piaca a mobiltelefonok irányába tart és egyre többen keresték az élő közvetítés lehetőségeit és alternatíváit.
Egy alkalmazásba szerettük volna belesűríteni 3-4 ember munkáját,
nagykamerákat, drága berendezéseket, mint például a keverőpultot.
A szoftverfejlesztéssel külsőst bíztak meg?
SzG: Korábbi munkáink során már dolgoztunk együtt fejlesztőkkel, így a megbízható szakembereket nem kellett sokáig keresnünk.
FL: Az ilyen típusú projektek tervezetésében és vezetésében már van gyakorlatunk, így szuperül megy a közös munka a kivitelezőkkel.
Hány felhasználója van a RECnGo-nak?
SzG: Több tízezren töltötték már le az alkalmazást a Google Play-ből, de hétről hétre növekszik a letöltőink száma, ami még fontosabb, hogy erős aktív felhasználói bázissal rendelkezünk. A letöltők számán óriásit dob majd, hogy a most kapott második körös befektetésből le tudjuk fejleszteni az iOS rendszeren is működő verziót.
Magánszemélyek vagy nagyobb tartalomgyártók használják az alkalmazást?
SzG: Vannak influencerek és tartalomgyártók is, akik elsősorban üzleti célokra használják az alkalmazásunkat. Jövőbeni célunk, hogy felkeltsük azoknak a nagyobb médiavállalatoknak a figyelmét, amelyek költséghatékonyabban és kényelmesebben akarnak dolgozni. Az általános eszközökkel való tartalomgyártás körülbelül másfél-két óra előkészületet igényel, ami a RECnGO használatával 10-15 percre is csökkenthető és
a produkciós stáb is egy személyre szűkülhet.
FL: Ebből kifolyólag sokkal kisebbé válik a médiavállalatok környezetszennyezése is, mivel egyszerűen nincs szükség annyi eszköz és személyzet utaztatásra.
Mi volt a nulladik pillanat? Milyen közvetítéssel indult el az alkalmazás?
SzG: Rendezvényeket és konferenciákat közvetítettünk elsőként. Ebben a szektorban volt a legfontosabb a költségcsökkentés és az egyszerűsítés. A legizgalmasabb feladatunk a Startup Safarin volt, amikor a város több pontján voltak előadások azonos időben. Általános médiaeszközök használatával ez nagyon költséges lett volna, de ezt mi néhány telefonnal megoldottuk, sokkal könnyebben tudtunk mozogni a városban és egy kisebb csapattal lényegesen több helyszínt tudtunk lefedni.
FL: 2019-ben az elsők között volt a Central European Startup Awards díjátadója is, ahol több régiós országban közvetített élő adást készítettünk a RECnGO-val, vágóképekkel, bevágásokkal és több kameraszöggel.
Hamar érkezett a siker?
SzG: Nagyon jól ismertük fel azt, hogy a mobiltelefonok mekkora teret fognak nyerni a tartalomgyártásban és ennek az eredménye most kezdett beérni, egyre többen ismerik el a munkánkat. A csúcskategóriás telefonok kamerája és akkumulátorkapacitása évről évre nő. A gyártók ezzel veszik rá az embereket, hogy szabadon engedjék a kreativitásukat. A telefonok ilyen mértékű fejlődésével már nem csak egy szűk réteg tud tartalmat gyártani, hanem akár az otthonunkban is tudunk prémium minőségű felvételeket készíteni, amit a RECnGO-val tovább lehet fejleszteni.
FL: A startup-szférában nagyon nehéz meghatározni a siker fogalmát, hiszen a befektetés megszerzése, ami már önmagában sokszor siker, csak az első lépés. Hosszabb távon akkor beszélhetünk sikerről, amikor a bevételek meghaladják a korábban mások által befektetett összeget vagy elérkezik az exit lehetősége.
Sok ismert és felkapott startup máig nem jövedelmező,
ha a befektetéseket is belevesszük a képbe. Nagyon sok ötlet van a piacon, így a befektetéseket sem a polcról veszi le senki, meg kell küzdeni érte, főleg a gyorsan fejlődő IT-piacon.
A RECnGO-val túl sikerült már nőni a befektetésen?
SzG: Nagyon korai fázisban vagyunk még ehhez, most az elsődleges célunk az alkalmazás új verziójának elkészítése és az aktív felhasználói bázis növelése, de hosszú távon egy nagyobb befektetéssel a globális piacunkat szeretnénk építeni, ami kifejezetten komoly lépést jelenthet nagyobb bevételek elérése irányába is.
Milyen hatással volt a koronavírus a RECnGO-ra?
SzG: Azon kevesek közé tartozunk, akik elmondhatják azt, hogy a koronavírus alatt jelentős növekedést tudtunk elérni. A vírus miatti bezártság során egyre többen találkoztak az online közvetítésekkel,
már anyukám is tudja, hogy mi az a streaming.
Egy startup számára milyen a magyar gazdasági környezet?
SzG: Indulásra tökéletes, viszont ha valaki a komoly üzletek irányába indulna el, akkor el kell hagyni az országhatárt.
FL: Sok függ attól, hogy egy startup milyen területen mozog. Az IT-szektorban a fogyasztóknak szánt termékkel vagy szolgáltatással nem opció, hogy a magyar piacon maradjunk,
mielőbb fel kell nőni a nemzetközi környezethez.
Támogatói a környezet a kezdő vállalkozások számára?
FL: A befektetői oldal óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, de a külföldön teljesen más nagyságrendekről beszélhetünk. Itthon az egymillió eurós befektetés óriási dolog, de például az USA-ban több nullával magasabbak az összegek,
napi szinten repkednek a százmilliós befektetések.
SzG: A szakmai oldal viszont nagyon kiváló és támogató. A hazai startup-közösség egyre jobb és erősebb. Sokan már nem csak befektetni akarnak, hanem a kezüket is fogják a kezdő vállalkozásoknak.
Nagyon sok korszakalkotó ötlet születik Magyarországon, kreatív nemzet vagyunk.
FL: Ezt jól bizonyítja az is, hogy nagyon sokan keresik a magyar munkaerőt, főleg projektmenedzseri szinten külföldön. A történelem során megtanultuk, hogy a problémákat valahogyan meg kell oldani és emiatt kreatív és kemény projektmenedzsereket termel ki az itthoni piac. Ennek nyomán a fiatalabb generáció is egyre inkább vállalkozni akar és szerencsére egyre bátrabbak vagyunk ebben is.
Mi a legnagyobb akadály, ami ma egy startup előtt áll?
SzG: A költségvetés a legnagyobb akadály, tudni kell meddig ér a takarónk. A növekedéssel egyre nehezebbé vállnak az operatív feladatok, meg kell tanulni kiszervezni egyes tevékenységeket annak érdekében, hogy tovább növekedhessen a vállalkozás.
FL: Szerintem itthon mindenekelőtt a megfelelő szintű tőkebevonás a legnehezebb feladat és ebből fakadóan a jó szakemberek megfizetése és megtartása. Nap, mint nap találkozok jó ötletekkel, amik nem valósulnak meg, mert sokszor a csapat nem tudja kellőképpen előadni magát és az ötletét a befektetők előtt. Ez a probléma csak hatványozódik, ha nemzetközi befektetőről beszélünk. Ezenfelül óriási nehézséget jelent az időbeliség is. A gyorsan fejlődő világunkban gyakran
egy ötlet elavul mire befektetőkre talál.
A RECnGO már profitábilisan működik?
FL: Nagyon sok embernek az van a fejében, hogy a startupok pillanatok alatt pozitív eredményt termelnek, ami azt jelenti, hogy az eredmény meghaladja a befektetett összeget, mi és sok más startup sincs ezen a ponton, ez csak egy hosszú távú cél lehet.
SzG: Egy korai fázisban lévő startup esetében inkább az a fontos, hogy termel-e bevételt és keresik-e az embereket az adott terméket, szolgáltatás. Szerencsére mi tudunk bevételt termelni.
Mennyire nehéz egy magyar startupnak megjelennie a nemzetközi piacon?
SzG: Sokan szeretik a magyar startupokat a kreativitásunk miatt, de egy külföldi befektetőhöz fel kell nőni. Nem lehetetlen, kemény munkával elérhetőek a külföldi befektetők.
FL: Az elmúlt években több nemzetközi startuppal is dolgoztam együtt és azt tapasztaltam, hogy sokan nem beszélnek megfelelően nyelveket.
Megdöbbentő volt, hogy mennyire gyenge sokaknak a nyelvtudása.
A nemzetközi befektetők megnyerése többek között a kommunikációtól is függ. Sajnos sokszor nem megy át az üzenet a nyelvtudás hiánya miatt. Ez komoly probléma, hiszen egy befektetővel a jövőben szoros együttműködésben dolgozik egy startup és ha a kommunikáció döcög, akkor az üzlet is döcögni fog.
Önöket keresték már fel külföldi befektetők?
SzG: Arra törekszünk, hogy olyan szintre fejlesszük önmagunkat és a termékünket, hogy a cégünk izgalmas legyen a külföldi tőkebefektetők számára. A visszajelzések és a megélésünk alapján jó irányban vagyunk. Nagyon sok versenyre és konferenciára járunk és egyre többen érdeklődnek és gratulálnak.
Mikorra várják az exitet?
SzG: A mi piacunk hihetetlen mértékben fejlődik és 2024-re biztosan beérik a technológiai fejlettség. Akkorra biztosan lesznek exit lehetőségeink, de a kérdés mindig az lesz, hogy érkezik-e mindannyiunk számára érdekes és előremutató lehetőség. Fontos, hogy jó üzletet szeretnénk és nem gyorsat.
Idén tovább csúszik a lejtőn Európa legnagyobb gazdasága. A tavalyi recesszió 2024-ben is folytatódik, ami rossz hír Magyarország számára, a hazai ipar ugyanis nagyban a német kereslettől függ.
A 2025-2027-es időszakra az S&P Global Ratings azzal számol, hogy a magyar gazdaság 2,8 százalékos reálnövekedést ér el éves átlagban – értékelte a Makronóm Intézet elemzője a péntek esti döntést.
A kormánypártok kedd este benyújtották az újabb gyermekvédelmi törvénycsomagot, amely értelmében a jövőben tovább szigorodhatnak majd a pedofilokat sújtó büntetések. Kocsis Mátét, a Fidesz frakcióvezetőjét a törvénycsomag főbb pontjairól, a hatályba lépés várható időpontjáról, az európai parlamenti választás tétjéről is kérdeztük. Interjúnk.
Molnár Zsoltot ez az ügy nem aggasztja, az viszont sokkal inkább, hogy szavai szerint egy olyan országban élünk, ahol lehet ilyen típusú karaktergyilkosságokat folytatni.
De jó.
Akkor lehet, hogy már nem is lesz szükség a kézivezérelt KESMA-ra, a szervilis csicskáikra, meg a narancsrákosista pártállami közmédiára a közpénz-százmilliárdokból, simán lehet értelmes infrastruktúra fejlesztésre meg a hülyék oktatására költeni.