Az érési folyamatokat befolyásolják az Oxfordi Egyetemen

2021. június 02. 22:45

Az Oxfordi Egyetem Növénytani Tanszékén dolgozó tudósok felfedezték, hogy a paradicsom érése és ezzel együtt színének, valamint állagának változása miként befolyásolható. Mindehhez a plasztidok, azaz kettős lipidmembránnal borított növényi sejtekben jelenlevő organellumok módosítására van szükség.

2021. június 02. 22:45
null

A gyümölcsök „előállítása” létfontosságú egy növény számára, hiszen ez teszi lehetővé a növekedését. A növények által használt egyik stratégia, hogy biztosítsák gyümölcseik sikerét, az az, hogy színes megjelenést adnak nekik, így az állatok számára vonzó táplálékká válnak. Az ő tevékenységük pedig segít a növény magjainak elszórásában.

A paradicsomban az érési folyamat drámai változásokat eredményez a gyümölcs sejtjeiben található kis organellumokban, a plasztidokban. A tény az, hogy ezek az alkotórészek felelnek a termés színéért. Mindannak ellenére, hogy ezek az alkotóelemek milyen nagy szerepet játszanak a szín kialakításában, sokáig mégsem tudták megfejteni, hogy pontosan miként is vesznek részt az érési folyamatban.

Az Oxfordi Egyetem kutatócsapata viszont most felfedezett egy funkciót, amely a plasztidokban található fehérjét, az SP1-et érinti (ez a fehérje kontrollálja a chloradot, amit még 2019-ben fedeztek fel). Ezek az új fejlemények felfedték milyen fontos szabályozó szerepet töltenek be a plasztidok a paradicsom érése során.

Nemrég a Nature Plants folyóiratban publikált eredmények egy elméleti alapot jelentenek a húsos gyümölcsök érésének módosításához, manipulálásához, ezzel új lehetőséget adva a termények fejlesztéséhez.

Paul Jarvis az Oxfordi Egyetem Növénytani Tanszékének professzora elmondta:

„Az SP1 tanulmányunkban felfedett szabályozó tulajdonságai megmutatják, hogy a munkánkban valóban van potenciál, mint egy terményfejlesztési technológia. Például használhatnánk a húsos gyümölcsök korai vagy éppen kései érésének befolyásolására vagy az érési idő kitolásával fejleszthetnénk a szállíthatóságát és a polcokon való tárolását a gyümölcsöknek, anélkül, hogy ezek a minőség rovására mennének. Elképesztő, hogy a plasztidokban található fehérje mennyisége, milyen jelentős hatásokkal van a paradicsom érésére.”

A transzgenikus növények olyan, géntechnológiával módosított (GM) növények, melyek sejtmagjába (genomjába) a géntechnológia molekuláris módszereivel idegen gént (transzgént) juttatnak be, ami integrálódik, működik és öröklődik. Ezekben a csökkentett vagy megemelt szintű SP1 gén kifejtése került a tanulmány középpontjába, melynek során rengeteg technikát használtak, köztük a phenotypingot (a növény tulajdonságainak számszerűsítése), az elektronmikroszkópiát, a génexpressziós analíziseket és a metabolomikát.

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Nehidd El
2021. június 03. 00:57
Léci ne alsó tagozatos gyerekeknek adjátok ki fordításra az ilyen nehezebb cikkeket! Vagy ha mégis, legalább fogalmazásból követeljétek meg tőle a 3,50 fölötti átlagot.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!